7 - 3 - 2007

Persbericht 7 MAART 2007

Internationale Iraanse Vrouwendemonstratie in Den Haag

Op 8 maart 2007 om 12.00 uur begint op het Malieveld in Den Haag een demonstratie van Iraanse vrouwen tegen de antivrouwen opstelling van de regering in Iran en tegen de vanuit Amerika  dreigende oorlog. Vele prominente Iraanse vrouwen uit de hele wereld komen daarvoor naar Den Haag. De internationale solidariteit met Iraanse vrouwen is van immens belang.
De demonstratie gaat vanaf het Malieveld langs de Amerikaanse ambassade naar de Iraanse ambassade.

Bij de Iraanse ambassade zullen verschillende sprekers onder andere uit Nederland, Duitsland, Engeland, Amerika, Afghanistan, Irak, Turkije, en Iran aan het woord komen.
In  de  vanuit Amerika  dreigende oorlog zullen miljoenen onschuldige mensen slachtoffer worden. De eerste slachtoffers in een oorlog zijn de vrouwen. Zowel in Irak als in Afghanistan hebben we gezien dat verkrachting van vrouwen  een oorlogstrategie is. De Iraanse vrouwen, die al jaren strijden voor de vrouwenrechten in Iran, willen de Amerikaanse oorlogsoplossing niet. Geen oorlog dus namens de vrouwen.
De actie wordt georganiseerd door Zanan Karzar ( = vrouwenstrijd). In diverse Europese landen en in Amerika hebben de vrouwen de afgelopen week gedemonstreerd. In Den Haag zal de slotdemonstratie plaats vinden.

Vrouwenrechten en dreigende oorlog in Iran
Zoals bekend staan de vrouwenrechten in Iran al jarenlang onder druk. Met de huidige conservatieve regering wordt de situatie van vrouwen er niet beter op. De laatste dagen werd ook in de Nederlandse kranten melding gemaakt van de arrestatie van ruim 40 vrouwen in Teheran, die demonstreerden voor de vrijlating van 5 vrouwen, die vorig jaar in  verband met internationale vrouwendag zijn gearresteerd. Executie en steniging van vrouwen in Iran gaat gewoon door.
Uiteraard is Iran niet het enige land waar vrouwenrechten onder druk staan. Wereldwijd is de strijd tegen geweld tegen vrouwen en tegen vrouwenonderdrukking nog altijd een belangrijk thema. Juist daarom is een zo breed mogelijke internationale solidariteit het beste wapen om in deze situatie verandering te brengen.
Met name nu een oorlog dreigt met Amerika,wordt de situatie van de vrouwen in Iran des te klemmender. De solidariteit met de vrouwen en tegen een volgend oorlogzuchtig optreden van Amerika is ook met name van belang, omdat een oorlog geen enkele hoop voor een betere situatie zal bieden . De oorlog heeft in Irak en Afghanistan een escalatie van de problemen laten zien. De oorlog heeft vele slachtoffers onder de vrouwen gemaakt. De positie van de vrouwen is ook zeker niet verbeterd. Een oorlog in Iran zal alleen fundamentalisme helpen en het progressief democratische proces van onder op in Iran volledig vernietigen.
Oorlog leidt ook tot vernietiging van basisvoorzieningen en cultureel erfgoed , milieuvernietiging , ernstige armoede voor de volgende decennia, en naast de honderdduizenden doden, invaliden en  nog jarenlange medische consequenties voor de overblijvende bevolking vanwege de wapens die gebruikt worden.

Meer informatie:
Tel:          Frida Faraz  0628514632    /  Ahmad Pouri  0703050415
Email:      Karzar_nl@yahoo.com  /     prime95@xs4all.nl
Website:  www.karzar-zanan.com      / http://www.prime95.nl/index2.htm

Tot nu toe hebben deze organisaties zich solidair verklaard met de demonstratie van 8 maart 2007 in het kader van de Iraanse vrouwen dag, karzar zanan ( vrouwen strijd ).

1. Stichting X - Y
  2. Vrouwen tegen uitzetting ( VTU )
  3. Haagse Stads Partij
  4. Basisbeweging Nederland