30 november 2006

percbericht

Hoger Beroep Ahmed Al-J a.s. donderdag 30 november

Achmed Al-J, de Libier die al een jaar heeft vastgezeten op verdenking van brandstichting in detentiecentrum Schiphol, moet donderdag weer naar de rechtbank. Dan dient het Hoger Beroep, waarmee de IND wil proberen om Ahmed toch te mogen uitzetten, ondanks een eerdere besluit tot vrijlating van de rechtbank Utrecht.

Er zijn veel redenen waarom Ahmed eindelijk vrijgelaten zou moeten worden. Hij was niet alleen mogelijk dader, maar hij is daarnaast vooral ook slachtoffer van de Schipholbrand. Hij zou een status moeten krijgen, net als de andere slachtoffers van de Schipholbrand. Bovendien moet hij beschikbaar blijven voor de strafzaak, en dat is moeilijk als hij wordt uitgezet. En tenslotte heeft Verdonk zelf vastgesteld dat Libiers voorlopig niet mogen worden uitgezet. De aanleiding hiervoor vormt ‘onduidelijkheid omtrent de behandeling van uitgeprocedeerde Libische asielzoekers bij terugkeer in Libië. Om mogelijke mishandeling en foltering te voorkomen van uitgeprocedeerde Libische asielzoekers vinden er momenteel geen uitzettingen naar Libië plaats’, aldus Verdonk. Mag Achmed Al-J hier dan wel aan blootgesteld worden?

Kom op voor Achmed’s vrijlating, kom op donderdag 30 november naar Den Haag!
(Kneuterdijk 2, 13.00u)

Namens commite rechtsherstel
meer informatie:
Stichting PRIME, Ahmed Pouri (06-55362313)
stichting LOS, Dominique van Huijstee (030 - 2990222)